Tuettu työllistyminen ja työhönvalmennus suuntana avoimet työmarkkinat

Helka Piirainen, ammatillinen erityisopettajankoulutus, AOKK, Jyväskylä 

Bovallius – ammattiopisto on S. ja A. Bovalliuksen säätiön ylläpitämä ammatillinen erityisoppilaitos. Bovallius – säätiön toiminnan keskuspaikat ovat Turku, Jyväskylä ja Pieksämäki. Ammattiopistoissa on noin 550 opiskelijaa, joista Pieksämäellä noin 142. Toimialana on erityisesti erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden valmentava ja kuntouttava opetus ja ohjaus sekä ammatillinen perus- ja lisäkoulutus sekä aikuiskoulutus.

Ammatillisten erityisoppilaitosten opiskelijoiden työllistyminen keskusteluttaa aina, sillä vammaisten ja osatyökykyisten henkilöiden työllisyysaste on huomattavasti alhaisempi kuin muiden ikätovereiden. Erityisen vaikeaa on ensimmäisen työpaikan löytäminen ja työuran aloittaminen. Uhkana onkin työttömyyden jääminen pysyväksi tilaksi. Siksi yksilöllisten työurien, työllistymispolkujen löytyminen on keskeistä yksilön kannalta. Hyvä esimerkki yksilöllisistä tukitoimista on tuettu työllistyminen ja työhönvalmennus.

Kehittämistehtäväni tavoitteena oli perehtyä työhönvalmennuksen lähtökohtiin ja toteutukseen teoriatiedon ja case -tapauksen avulla. Lisäksi kartoitin ammatillisen perusopetuksen opettajien ja ohjaajien odotuksia työhönvalmennuksesta Bovallius-ammattiopistolla, Pieksämäen toimipaikassa. Bovallius – ammattiopistolla, Pieksämäen toimipaikassa työskentelee osa-aikainen työhönvalmentaja vain Valmentava I puolella.

Työni taustatiedon koostaminen muodostui aikaisemman teoria- ja ajankohtaisen tutkimus- ja kokemustiedon hyödyntämisestä. Tietoa kokosin keväällä ja alkukesästä 2012 työhönvalmennuksen asiakkaalta, hänen työnantajaltaan ja työhönvalmentajaltaan sekä Bovallius – ammattiopiston työhönvalmentajalta ja opettajilta ja ohjaajilta; asiakkaan haastattelun ja havainnoinnin, keskustelujen sekä sähköpostitse lähetettyjen kyselylomakkeiden kautta.

Työhönvalmennuksen lähtökohtiin tutustuminen auttoi minua ymmärtämään sen merkitystä erityisopettajan työssä ja työyhteisöissä. Yleisesti voidaan sanoa, että työhönvalmennukseen perehtyminen kehitti opetustyössä tarvittavia työllistämisohjaustaitoja. Lisäksi opetus- ja ohjaus henkilöstön omien ajatusten ja kokemuksiin liittyvien näkökulmien esille tuominen on tärkeää, kun valmennetaan opiskelijoita esimerkiksi työssäoppimisjaksolle ja työelämään tai kun suunnitellaan uusia opetukseen liittyviä ratkaisuja.