Vieraita kylässä ja Tarvaalan kylässä vieraita – välillä ihan lähellä ja välillä kovinkin kaukaa

Massive attack!

Kansainvälistyvä ammatillinen erityisopettaja on parhaimmillaan kotikansainvälistymistä (opiskelijoiden huomaamatta) tarjoava opettaja – opiskelijat vain ”hujahtavat” pienesti mutta sievästi oppilaitoksen kansainväliseen arkeen (massive attack!).

Kotikansainvälistyminen lienee helpoin tapa (mikäli koko koulu on mukana!) saada opiskelijat huomaamaan, kuinka pienillä ja tarkkaan valituilla keinoilla on mahdollista päästä tutustumaan uusiin kulttuureihin ja eri maista tuleviin opiskelijoihin sekä lisätä vieraan kielen oppimista motivoidusti.

Jos rohkeutta riittää sekä opiskelijoilla että henkilökunnalla, voi kansainvälistymistä lähteä kokeilemaan vaikka maailman ääriin. Tätä  nykyä oppilaitoksilla alkaa jo olla kokemusta ja osaamista myös erityiseen tukeen – ja jos ei vielä olekaan, on onneksi mahdollista hakea ”kokeilurahaa” eri tahoilta.

POKEn luonnonvara-alan yksiköllä Saarijärvellä on vakituinen yhteistyökumppani Hollannissa: teemme opintoretkiä puolin ja toisin. Toukokuussa 2014  hollantilaiset eläintenhoidon opiskelijat tulivat Tarvaalaan. Valitsimme omasta oppilaitoksestamme mukaan eri ryhmiä: halusimme ettei minkään ryhmän lukujärjestyksiä tarvitse alkaa muuttaa ja että paikalla olevat eläintenhoitajaryhmät pääsevät mukaan oppimaan uutta hollantilaisilta vierailtamme ja opettamaan meidän osaamiamme asioita hollantilaisille opiskelijoille.

Vieraan kielen kuuleminen, kuunteleminen ja puhuminen tutuksi koulukäytävillämme

Ja mitenkä huomioida vierailussa erityisen tuen tarpeessa olevat opiskelijamme tämän viikon aikana? Ei mitenkään! Siinähän joutuivat ja pääsivät kokeilemaan kielitaitoaan! (no – tavallista enemmän oltiin tietysti tukena kielen kääntämisessä tai saunan lämmittämisessä.)

Kuitenkin tehtiin erityisjärjestelyitä, joista hyötyivät kaikki. Yksi (”tavallinen”) opiskelija oli jättänyt pari tehtävää tekemättä kurssillaan ja sai rästitehtäväksi laati meidän oppilaitoksemme eläimistä suomi-englanti-nimilistan. Toinen ”unohtelija” joutui / pääsi oppaaksi Ähtärin eläinpuistoretkelle (ja kaikki muut mukana olleet opiskelijamme auttoivat tietenkin).

Tärkeää vierailuviikolla oli ”ei niin hyvien opiskelijoiden” osallistuminen kansainväliseen vaihtoon ja todella uudenlaiseen oppimisympäristöön – ohjelma oli laadittu yhteistyössä hollantilaisten kanssa. Kaikissa opiskelijaryhmissä oli mukana myös erityisen tuen tarvitsijoita – kuten muussakin päivittäisessä opiskelussa. Pyrimme löytämään kaikille heille omimmanlaistaan tekemistä.

Pääpaino vierailuviikon aikana kuitenkin kohdistui ajatuksellisesti ja ajankäytöllisesti siihen, että olimme yhdessä ja selvitimme asioita selkeää englantia käyttäen. Ammattioppilaitosten englannin (kuten muidenkin ATTO-aineiden) opetuksessa kannattaa käyttää hyväksi kaikki mahdollinen käytännönläheisyys.  Ja meille olivat hollantilaiset tulossa kylään! Ei (onneksi!?) ehditty muistella kuka oli erityinen ja kuka ei. Massiivisen englannin kielen hyökkäyksen kohteeksi joutuivat kaikki!

Johan sitä pitäisi vaatia kaikkien hyväksi

Oppilaitoksessamme POKEssa kaikilla opiskelijoilla tulisi olla yhtäläiset ja tasapuoliset mahdollisuudet saada erityisopetusta.” (POKEn erityisopetussuunnitelma 2014.)

”Kansainvälisyyshojksin” olemassaolosta emme tiedä mitään: sitä ei ole mitenkään määritelty eikä varmaankaan tarjottu opiskelijoille. Opiskelijalle tulee laatia henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma. Onkohan tähän suunnitelmaan useinkaan muistettu kysyä opiskelijoilta josko he haluaisivat erityistä tukea vaikkapa ulkomailla tapahtuvaan työssäoppimisjaksoon?

Erityisiä kansainvälisyystukitoimia ei oppilaitoksessamme ole määriteltynä. Mikään paragrafi ei varmaan kielläkään ”erityistarjoilua”, mutta tuskin kovin useassa oppilaitoksessa on erityisesti luotu mahdollisuuksia erityisopiskelijoitten ohjaamisen ulkomaille vaikkapa top-jaksoilla. Mahdollisten hankkeitten avulla tätä puutetta voitaisiin auttaa, jota asiaa pitäisi ehdottomasti kehittää. Mekin POKEssa olemme jokunen vuosi sitten hakeneet CIMOlta  yhteishanketta Jämsän ammattioppilaitoksen kanssa, mutta emme valitettavasti saaneet rahoitusta kyseiseen ulkomaille suuntautuneeseen oppimiseen.

Ja kun kysyimme suomalaisilta opiskelijoiltamme, niin tärkeimpiä asioita olivat..

”..että voiskos muka lähteä muuvallekkin opiskeluajalla?”

”..että mitenkähän sitä englantia voisi oppia enemmän?”

”..että olisko mitään kirjaa mistä sitä englantia voisi itekin lukea?”

”..ja paljonko se oikein maksaisi lähteä muualle?”

”.. että mikä ryhmä sinne Hollantiin pääsee ens kevväänä?”

Opiskelijat käyttivät myös sosiaalista mediaa hyväkseen esimerkiksi jo etukäteen lähettelemällä kuvia koulustaan, oppitunneistaan ja omista lähiympäristöistään. Esimerkiksi Facebookia ryhdymme soveltamaan uutta reissuamme varten – ja joiltain osin muissa hankkeissa olemme jo alkaneetkin testata melko loistavin tuloksin. Hankkeemme ja retkemme ovat opiskelijoitamme varten, joten eikun!  tuottamaan sitä sisältöäkin someen! Veimme jo työssäoppimiraportoinnin ja kesäjaksotöiden esittelyn kirjoituksineen ja kuvineen sinne FaceBookiin (parempia raportointeja kuin koskaan aiemmin!). Metsäalan opiskelijat seuraavat kesän peltotöiden edistymistä, maaseutuyrittäjät kyselevät miksei metsäihmisten tarvitse olla koko kesää töissä jne. Mukana ovat myös jo valmistuneet opiskelijamme: osaavat kertoa mm. paljon siitä mihin ryhtyivät koulun jälkeen.

Tot Ziens, sanoivat hollantilaiset opiskelijat palautteessaan:

When we heard we were going to Finland for an exchange, the first thing we thought was “interesting”.  Because nobody of our class had gone to Finland before. It’s also a country we usually wouldn’t go for a summer vacation.  Our first impression when we left Helsinki Airport was: It’s freaking cold outside! After a very long road trip we finally arrived at the Campus. We had a warm welcome by a few students and teachers and we soon could settle in.  During our stay in Finland we’ve seen and done quite a lot of things. We went to the Ähtäri Zoo for example and saw Rudolph the red-nosed reindeer for the first time! In the beginning we thought that the Finnish students were very shy and quiet. We Dutch people like to socialize and be open towards others. But later on, when we played a few games, we got more connection and everyone had got a bit more talkative.  The last evening before we went back home we had a great night with the Finnish people. The food was great and the saunas were hot!  We’d like to thank you for this awesome week and hospitality. And off course we hope we’ll see you again next year! Kiitos! Or how we say in Dutch: Tot Ziens!”

 

Lähteet:

  • Pohjoisen Keski-Suomen oppimiskeskus: Kansainvälisyysstrategia, 2012
  • Pohjoisen Keski-Suomen oppimiskeskus: Kansainvälisyys,  toimintasuunnitelma, 2014
  • Pohjoisen Keski-Suomen oppimiskeskus: Erityisopetussuunnitelma 2014
  • CIMO: Kansainvälisyyssivustot (www.cimo.fi) (Luettu: aina!)
  • Facebook: NewGuide-blogi (valitettavasti suljettu ryhmä; hanke loppui 05/2014
  • Facebook: Poke S12 Luonnovara-ala (valitettavasti suljettu ryhmä; sisältää mm. S12LMETSÄ- ja S13LMETSÄ-ryhmien työssäoppimisjaksojen kokemuksia sekä maaseutuyrittäjäopiskelijaryhmän S13LMAA kesäjaksoraportointia 2014

Kirjoittaja Sari Kemppainen, opiskelija ammatillisessa erityisopettajankoulutukessa, AOKK Jyväskylä

1 kommentti

  1. Pääpaino vierailuviikon aikana kuitenkin kohdistui ajatuksellisesti ja ajankäytöllisesti siihen, että olimme yhdessä ja selvitimme asioita selkeää englantia käyttäen. Ammattioppilaitosten englannin (kuten muidenkin ATTO-aineiden) opetuksessa kannattaa käyttää hyväksi kaikki mahdollinen käytännönläheisyys. Ja meille olivat hollantilaiset tulossa kylään! Ei (onneksi!?) ehditty muistella kuka oli erityinen ja kuka ei. Massiivisen englannin kielen hyökkäyksen kohteeksi joutuivat kaikki!

    niin, mikäs se on tälläisen vierailun isännöinnin tarkoitus oppilaan kannalta, sekö että selviää kunnolla ja saa kiitosta vai ne kysymykset jotka siitä nousi.
    syntyikö millasta innistusta, kiinnostavaa,

Jätä kommentti


Miksi kysytään?