Mission possible vai impossible? 5 vinkkiä verkko-ohjaukseen

verkko-ohjaus21Onko edessäsi verkko-ohjausta ja piuhat vielä hieman sekaisin? Verkko-ohjaus on osa myös monen erityisopettajan työnkuvaa. Vinkkilistan avulla voit verkko-ohjaajana välttää joitakin sudenkuoppia.

Verkko-opiskelu ja -ohjaus ovat lisääntyneet kaikissa oppilaitoksissa viimeisten viiden vuoden aikana. Ne ovat tulleet koulutusorganisaatioihin jäädäkseen ja ovat jo monien opettajien arkipäivää . Koulumaailman lisäksi aihe on ajankohtainen kaikenlaisissa työyhteisöissä, joissa henkilöstöä koulutetaan verkon välityksellä.

Nykyaikainen etäopiskelu ei ole yksinäistä puurtamista, vaan oikeastaan päinvastoin. Verkko on myös mahdollisuus yhä yhteisöllisempään toimintaan ja oppimisprosessin dokumentointiin. Verkko-opiskelu on vuorovaikutuksellinen areena sillä nykyaikaiset oppimisympäristöt sisältävät useita ohjaus- ja vuorovaikutustyökaluja.

Niin opiskelijan kuin kouluttajankin rooli verkko-opiskelussa on erilainen kuin lähiopetuksessa. Opiskelijalta se vaatii itseohjautuvuutta sekä vastuunottoa omasta oppimisesta ja työskentelytavoista, mutta tarjoaa vastineeksi joustavuutta. Kouluttaja puolestaan tukee opiskelijoiden yksilöllisiä oppimisprosessia ja auttaa ja ohjaa tarpeen mukaan.Verkko-ohjauksella tarkoitamme verkossa järjestettävän koulutuksen ja osallistujien oppimisprosessin ohjaamista.

Ohjaaja tarvitsee osaamista voidakseen aktivoida osallistujia verkossa. Ryhmäytyminen ja yhdessä tekeminen verkossa eivät saisi olla mikään ”mission impossible”. Eikä näin tarvitsekaan olla.

JAMKin ammatillisessa opettajakorkeakoulussa (AOKK) e-oppiminen ja uudet oppimisen tilat ovat olleet jo pidemmän aikaa yksi pääteemoista muun muassa täydennyskoulutuksissa sekä hanketoiminnassa. Eteenpäin pääsee vain oppimalla ja kokeilemalla. Verkon mahdollisuuksia ja uutta teknologiaa pääsevät hyödyntämään myös ammatillisen erityisopettajankoulutuksen opiskelijamme.

Verkko-ohjaaja on aina avoin oppimaan uutta

Verkko-ohjaajan tulisi ymmärtää, millainen verkko on oppimisympäristönä: miten oppimisprosessi rakentuu verkossa , miten hyödyntää monikanavaista oppimista ja mitä keinoja verkko-ohjaajalla on käytössään. Lisäksi tarvitaan teknisiä taitoja, organisointikykyä, sisällöllistä asiantuntijuutta sekä valmiuksia tukea oppijoita.

Hyvä verkko-ohjaaja on ennen kaikkea avoin oppimaan uutta. Hän ei lannistu virheistä ja teknisistä ongelmista, vaan hyödyntää niitä oman osaamisensa kehittämiseen. Jatkuvasta oppimisen tarpeesta pitää huolen nopeasti kehittyvä digimaailma. Tututkin laitteet ja sovellukset päivittyvät aika ajoin ja uusista tuulista pitää pysyä kärryillä.

Parhaiten oppii tietysti käytännössä tekemällä ja kokeilemalla. Verkko-ohjauksessa vertaistuki on tärkeää etänä tai miksei ihan siitä vierestäkin. Jokaisessa organisaatiossa on suunnannäyttäjiä, joita kannattaa nykäistä hihasta.

Toteutatko jo verkkokoulutuksia tai onko verkko-ohjaajan rooli tulossa osaksi työnkuvaasi? Kokosimme avuksesi pienen vinkkilistan. Vinkit on koottu Ryhmänohjaus verkossa -täydennyskoulutusta vetäviltä AOKKin kouluttajilta Eila Burnsilta ja Seija Mäkiseltä.

uk4_2014_verkkokuva800x260

5 vinkkiä verkko-ohjaajalle

  1. 1. Tutustu ja testaa. Sinun on hyvä osata antaa osallistujille myös teknistä tukea.  Helpotat omaa työtäsi testaamalla tarvitsemiasi välineitä ja sovelluksia etukäteen. Pyydä rohkeasti apua organisaatiosi omilta osaajilta. Testaa eri toimintoja vaikka kollegoidesi kanssa, näin voit saada myös uusia ideoita koulutuksen toteutukseen. Tekemällä oppii!
  2. Aseta selkeät tavoitteet. Tavoitteellisuus auttaa suunnittelemaan ja seuraamaan koulutuksen onnistumista. Muista miettiä tavoitteita ja tarjoa ne osallistujille monikanavaisesti – hyödynnä kirjoitusta, puhetta, kuvaa.
  3. Aloita verkostoituminen ennakkoon. Tee jo ennen koulutuksen alkua vaikkapa lyhyt video itsestäsi ja kokonaisuuden sisällöistä. Lähetä se osallistujille etukäteen. Näin kaikki tietävät, mitä on luvassa sekä tutustuvat sinuun ja aiheeseesi jo ennen koulutuksellista osuutta.
  4. Anna osallistujille tukea. Mieti, millaisin ohjauksen muodoin ja välinein voisit verkossa parhaiten tukea ryhmän ja yksilöiden oppimista. Käytä sekä reaaliaikaisia että ajasta riippumattomia ohjauksen muotoja ja välineitä. Voit esimerkiksi ohjata chat-keskustelussa ja toisaalta koota myös selkeitä ohjeita osallistujien ulottuville verkko-oppimisympäristöön.
  5. Älä pelkää teknisiä ongelmia – niitä tulee joka tapauksessa. Ole valmis hyväksymään epäonnistumiset ja hyödynnä ne oppimiseen. Ongelmanratkaisutaidot kehittyvät ongelmia kohdatessa ja ratkoessa.

Verkko-ohjauksen mahdollisuuksien hyödyntämisessä tekemistä riittää vielä seuraavillekin sukupolville, mutta pienillä askelilla ollaan aina lähempänä isompaa muutosta. Pysähdy miettimään mitä jo nyt osaat ja iloitse pienistä onnistumisista.

JAMKin ammatillisen opettajakorkeakoulun e-oppimisen täydennyskoulutuksista voit lukea lisää osoitteessa www.jamk.fi/fi/Koulutus/Taydennyskoulutus/Opetus-ja-ohjaus/E-oppiminen-ja-uudet-oppimisen-tilat/

Teksti: Sonja Rahkonen, Eila Burns, JAMK/AOKK