Käytöshäiriöt Peräpohjolan opistolla ”Poistetaanko häiriköt pajasta vai mitä tehjään?”
Velu Hietanen, opiskelija ammatillinen erityisopettajankoulutus, AOKK Jyväskylä
Kehittämishankeraportin tiivistelmä
Kehittämistyöni tarkoituksena oli selvitellä käytöshäiriöiden tematiikkaa. Kirjallisuuteen perehtymisen tavoitteena oli löytää aineksia ymmärtää nuorten oirehtivaa käyttäytymistä. Teoriakehittelyn pyrkimyksenä oli myös löytää Peräpohjolan Opiston pajatoiminnalle laaja-alainen tietopuolinen viitekehys, jonka avulla käytännön ohjaustoiminta saisi uusia ulottuvuuksia käytöshäiriöisten kohtaamisen näkökulmasta. Yhtenä päämääränäni oli selvitellä, millaiset pedagogiset metodit ovat rationaalisia käytöshäiriöisten nuorten oppimisessa? Kehittämistyöni empiirisen osion tavoitteena oli osallistaa koko työyhteisö em. tutkimuskysymysten tarkasteluun. Pari tuntia kestäneessä koulutustilaisuudessa yritin esitellä aihealuettani mahdollisimman konkreettisesti ja kansantajuisesti, koska kohderyhmänä eivät olleet pelkästään opettajat vaan kaikki muutkin tiimit. Ajatuksenani oli jakaa tietoa ja kokemuksia kohderyhmälle sekä osallistaa heitä aiheen ympärille vuorovaikutuksellisin keinoin.
Tutkimuksellisesti yritin konstruoida kokonaisuuteen sekä teoreettista viitekehystä että empiiristä osiota. Tavoitteenani oli saada teoria ja empiria kytkettyä jollakin tasolla toisiinsa. Empiria koostui työssäni omista havainnoistani ja kokemuksistani erityisopettajana sekä yhteisöllisestä koulutustilaisuudesta Peräpohjolan Opistolla. Kokemusperäisten ainesten avulla yritin myös rajata varsin massiivista tietopuolista ainesmäärää. Tutkimustulokset täyttyivät henkilökohtaisen tavoitteen asettelun näkökulmasta eli teoreettinen perehtyneisyys toteutui haluamallani tavalla. Löysin taustaselvittelyjen kautta myös uudenlaista ajattelua ja toimintamallia oirehtivan nuoren kohtaamiseen, jota voi soveltaa ja kokeilla pajatoiminnassa. Esimerkiksi emootioihin liittyviä ideoita (dialogi, harjoitteet). Tietopuolinen selvittely myös vahvisti jo toteutuneita käytänteitä ohjaustilanteissa. Lisäksi yhteistyötason prosessointi organisaatiotasolla edistyi koulutustilaisuuden pitämisen jälkeen. Kehittämishanke-esittelyn myötävaikutuksella olen käynyt monia kahvipöytäkeskusteluita käytöshäiriöistä useiden eri tiimin jäsenten kanssa. Näiltä osin tutkimustulokset myös täyttyivät. Laaja-alainen osallisuustavoite koulutustilaisuudessa ei toteutunut haluamallani tavalla, vaikkakin sain jonkin verran työyhteisön jäseniä mukaan. Toisaalta epäviralliset kohtaamiset dialogeineen paikkasivat osin tätä epäkohtaa.
Kehittämistyöni tarkoituksena oli selkeennyttää sekä itselle että muille käytöshäiriöihin liittyvää problematiikkaa. Oman perehtymisen ja työyhteisön esittelyn sekä pajatoiminnan välinen kombinaatio oli varsin monimutkikas kokonaisuus rajattavaksi. Kriittisin kohta on teoreettisen viitekehyksen laajuus suhteessa näihin suppeampiin empiirisiin aineistoihin, vaikka yrittäisinkin sitä deduktiivisesti argumentoida. Joka tapauksessa työ antoi itselleni runsaasti ajatuksellisia välineitä kehittää erityisopetusta Peräpohjolan Opistolla. Koulutustilaisuudesta saamani palautteen mukaan esitys selkeytti kohderyhmän ymmärrystä käsitellystä aiheesta. Tavoitteet saavutin näiltä osin. Teorian ja empirian kytkemisessä en onnistunut haluamallani tavalla. Kirjallinen katsaus ja empiirinen toiminta olivat hieman irrallisia, vaikka yhtymäkohtia löytyikin. Mitä tekisin toisin? Pitäisin ensin koulutustilaisuuden ja lähtisin syventämään siellä nousseita asioita kirjallisuuden avulla.