Englannin kielen opettaminen kinesteettisin menetelmin erityistä tukea tarvitseville
Kirsti Haanperä ja Timo Tuhkunen, JAMK, AOKK, Ammatillinen erityisopettajankoulutus
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli opettaa englannin kieltä kehitysvammaisille ammatillisen oppilaitoksen valmentavan luokan opiskelijoille kinesteettisin opetusmenetelmin. Lähiopetus toteutettiin Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksen Siiri-luokan opiskelijoille keväällä 2010 viidennen opintojakson aikana. Kaikilla luokan opiskelijoilla oli vaikeuksia puheen tuottamisessa. Myös luku- ja kirjoitustaito olivat puutteelliset tai niitä ei ollut lainkaan.
Kehittämistehtävän tekijöistä toinen on edellä mainitun oppilaitoksen liikunnanopettaja ja toinen kieltenopettaja. Oppitunneilla molemmat toimivat opettajina. Fyysisenä oppimisympäristönä oli liikuntaan tarkoitetut tilat sekä oppilaitoksen piha- ja puistoalue.
Kieltenopettaja suunnitteli opetettavan englanninkielisen sanaston ja liikunnanopettaja sanastoon liitettävät liikunnalliset tai toiminnalliset tehtävät. Osassa opetusta käytettiin kehitysvammaisille henkilöille kehitetyn Sherborne-menetelmän liikunnallisia tehtäviä ja vieraan kielen opetukseen kehityn TPR-menetelmän keinoja.
Opetuksen tuloksena opiskelijat oppivat hyvin tervehtimään ja esittäytymään englannin kielellä, sekä lukusanat yhdestä kymmeneen. Lisäksi he oppivat maiden nimiä, eläimiä, ruokalajeja, kehon osia, värejä sekä liikunta- ja liikkumismuotoja. Englannin kielen oppimisen lisäksi opiskelijat tulivat harjoitelleeksi motorisia taitoja, joissa heillä kaikilla oli vaikeuksia.