Koulutuskeskus Sedun kodinhuoltajien opetussuunnitelmaan mukautetut tavoitteet
Keppo Tarja, Kuusisaari Elina, Mannila Satu ja Ristolainen Alli , Ammatillinen erityisopettajankoulutus, Jyväskylän ammattillinen opettajakorkeakoulu
Tiivistelmä
Kehitystehtävämme tarkoituksena oli laatia Koulutuskeskus Sedussa opiskelevien kodinhuoltajien opetussuunnitelmaan mukautetut tavoitteet. Me kaikki tämän kehitystehtävän tekemiseen osallistuneet työskentelemme Koulutuskeskus Sedussa opettajina ja opetamme kodinhuoltajia – joko ammatinopettajina tai atto-aineiden (ammattia täydentävät tutkinnon osat) opettajina. Kehittämistehtävän idea tuli työyhteisömme tarpeesta mukautettujen tavoitteiden laatimiseen, sillä kyseisiä tavoitteita ei ole aikaisemmin laadittu Sedussa kodinhuoltajille. Erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita opiskelee monessa ryhmässä ja myös yksilöllistämisen tarve on sitä kautta suuri.
Kodinhuoltajia koulutetaan Sedussa kolmessa eri opetuspisteessä: Ähtärissä, Seinäjoella Upankadun opetuspisteessä sekä Lapualla. Näin ollen oli luontevaa, että kehitystehtävämme aihe oli juuri tämä. Laatimistamme mukautetuista tavoitteista saavat suuren hyödyn muun muassa me opettajat, työssäoppimispaikkojen edustajat sekä opiskelija itse. Arviointi on helpompaa ja yhtenäisempää, kun opetussuunnitelmassa on selkeät – mukautetut – tavoitteet. Samalla pääsemme yhtenäistämään työtapoja työyhteisössämme.
Juuret kehitystehtävämme tarpeellisuudelle löytyvät kuitenkin laista (Laki ammatillisesta koulutuksesta). Opetushallituksen juuri julkaisemassa uudessa arviointisuunnitelmassa (Arvioinnin opas 2012) on päivitetty asioita myös erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden arvioinnista, minkä pohjalta mekin kehittämistehtäväämme teimme. Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden arvioinnissa lähdetään ensisijaisesti siitä, että opiskelija suorittaa tutkinnon perusteissa ilmaistujen ammattitaitovaatimusten ja tavoitteiden sekä arviointikriteereiden mukaisesti, joskin erityisesti tuettuina. Laki ammatillisesta koulutuksesta pitää kuitenkin sisällään sen, että mikäli opiskelija ei jossain tutkinnon osassa saavuta perustutkinnon perusteissa ilmaistuja T1-tason tavoitteita ja ammattitaitovaatimuksia, opetus voidaan mukauttaa (A 811/1998, 8 §). Koulutuksen järjestäjä päättää tutkinnon osalle laadittavat mukautetut ammattitaitovaatimukset tai tavoitteet sekä arviointikriteerit. Ja ne voidaan tehdä opiskelijalle yhteen tai useampaan tutkinnon osaan tai koko tutkintoon. (Arvioinnin opas 2012.)
Käytännönläheisen kehittämistyömme varsinainen tulos oli mukautetut arviointikriteerit kodinhuoltajien opetussuunnitelmaan. Työn pohjana käytimme valtakunnallisesta opetussuunnitelmasta muokattua Sedu-tasoista opetussuunnitelmaa, johon tutkinnon osa kerrallaan teimme Opetushallituksesta saaduin sanamuodoin mukautetut kriteerit. Atto-aineita emme lähteneet mukauttamaan, sillä kyseisten aineiden opettajat olivat aloittamassa omaa opetussuunnitelmatyötään samoihin aikoihin ja ovat oman ammattialansa asiantuntijoita. Raja piti lisäksi vetää johonkin. Prosessin aikana kävimme monipuolista ja avointa keskustelua työyhteisössämme kodinhuoltajia opettavien kollegoiden, opetussuunnitelmatyöryhmän jäsenten ja erityisopettajien kanssa sekä olimme tiiviissä yhteydessä Opetushallitukseen.
Tänä vuonna julkaistussa arviointiohjeessa todetaan, että mukautetut tavoitteet ja ammattitaitovaatimukset johdetaan siten, että mukautetun kiitettävän tavoitteet ja ammattitaitovaatimukset ovat vaatimustasoltaan alempia kuin perustutkinnon perusteiden T1-tasolla. Mukautetut tavoitteet ja ammattitaitovaatimukset laaditaan kaikille mukautettaville tutkinnon osille käytössä olevan arvosana-asteikon eri tasoille. Perustutkinnon mukaiset arviointivaatimukset ja kriteerit ovat Kiitettävä 3, Hyvä 2 ja Tyydyttävä 1, mukautetut taas Kiitettävä 3M), Hyvä 2M) ja Tyydyttävä 1M). M) tarkoittaa sitä, että opinnot on suoritettu mukautetuin tavoittein ja ammattitaitovaatimuksin ammatillisesta koulutuksesta annetun lain 630/1998 29 §:n mukaisesti. (Arvioinnin opas 2012.)
Työyhteisössämme opetussuunnitelmatyötä kehitetään jatkuvasti. Meidän osuutemme tässä kehitystyössä oli mukautettujen tavoitteiden laatiminen Sedun kodinhuoltajien osalta. Työ jatkuu silti yhä edelleen myös kodinhuoltajien mukautettujen tavoitteiden osalta: nyt on luotu kelpo pohja, jota päivittämällä opetussuunnitelman kehittäminen – mukauttamistyö – voi edelleen jatkua.
Lisätietoja voi kysyä tämän kehitystehtävän tekijöiltä sähköpostitse. Sähköpostiosoitteemme ovat muotoa etunimi.sukunimi@sedu.fi.
Lähteet
Arvioinnin opas. 2012. Ammatillinen perusopetus. Näyttötutkinnot. Oppaat ja käsikirjat 2012:9. Opetushallitus. Viitattu 24.9.2012
http://www.oph.fi/download/142318_Arvioinnin_opas.pdf
Laki ammatillisesta koulutuksesta. Viitattu 24.9.2012
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980630