Osaamon Iivari -sivusto erityisopetuksen tukena Savon ammatti- ja aikuisopiston Iisalmen yksikössä
Teksti erityisopettaja Tiina Könttä, esimerkkityöt Osaamon Iivari–sivustosta, JAMK, AOKK
Osaamo-hanke osana sosiaalista mediaa
Kehittämistyöni tavoitteena oli pohtia, miten sosiaalinen media eli oppilaitoksemme Osaamon Iivari-sivusto sopii erityisopetuksen tarpeisiin. Kehittämistyössäni esittelen opiskelijoiden ja opettajien blogeihinsa tekemiä töitä ja pohdin Osaamon Iivari-sivuston soveltuvuutta erityisopetuksen työvälineeksi. Olen koonnut taulukkoon Osaamon Iivari-sivuston vahvuuksia ja heikkoja puolia. Lopuksi kerron, miten aiomme jatkaa projektia ensi lukuvuonna.
Savon ammatti- ja aikuisopisto on mukana Osaamo–hankkeessa. Hankkeen tavoitteena on selvittää osallistumistalouden soveltuvuus ammatillisessa koulutuksessa ja parantaa verkossa opettamisen mahdollisuuksia. Koulutusta järjestetään niillä välineillä, joita nuoret käyttävät vapaa-ajallakin. Tavoitteena on myös, että opettajat, opiskelijat ja yritykset saavat uuden käsityksen Internetin ilmaisten työkalujen hyötykäytöstä.
Osaamon kohderyhmänä ovat Savon ammatti- ja aikuisopiston ja Ylä-Savon ammattiopiston opettajat. Yhtenä projektin tavoitteena on päivittää opettajien tvt-taidot. Välillisenä kohderyhmänä ovat oppilaitoksissa opiskelevat opiskelijat. Tietoa hankkeesta löytyy sivuilta http://www.osaamohanke.fi.
Osaamon Iivari -sivuston toiminta-ajatuksena on tehdä näkyviksi vuonna 2010 aloittaneiden datanomi-, merkonomi- ja artesaaniopiskelijoiden oppimisprosessi Internetiin. Keskeisenä ajatuksena on yritysyhteistyö eli opiskelijoille hankitaan projektitöitä yrityksistä. Yritysyhteistyö mahdollistuu, kun ammatillisia aineita on opittu eli toisena tai kolmantena vuonna. Sivuston nimi muodostuu sanoista Iisalmi + Varkaus + Internet. Tavoitteena on, että mahdollisimman monella opiskelijalla olisi mahdollisuus opiskella verkon kautta.
Hankkeen aikana on tarkoitus verkostoitua muiden itäsuomalaisten ammatillisten oppilaitosten kanssa sekä hankkeeseen osallistuvien yritysten kanssa. Onnistumisen mittareita ovat portfolioiden määrä ja laatu, mukaan tulevien yritysten määrä sekä syntyvän oppimateriaalin määrä. Vuoden 2011 lopussa päättyvälle hankkeelle ollaan hankkimassa lisäaikaa sekä tueksi yritetään saada myös muita hankkeita. Opiskelijat tekevät työmarkkinointivälinettä avoimeen verkkoon, sillä rekrytointi on siirtymässä yhä enemmän verkkoympäristöön. Osaamon Iivari-sivusto löytyy osoitteesta https://sites.google.com/site/iisvardavi.
Työelämän uudet vaatimukset
Yritykset tarvitsevat asiantuntijatyössä ja palveluammateissa nykyään ja tulevaisuudessa yhä enemmän joustavuutta, kokonaisuuksien hallintaa ja kykyä sopeutua muuttuvaan tilanteeseen. Työntekijöiltä edellytetään kykyä oppia uutta, soveltaa oppimaansa uusissa tilanteissa sekä heidän on osattava toimia yhteisöllisesti globaaleissa ja monikulttuurisissa verkostoissa ja virtuaalitiimeissä. Googlen sanoin: ”Major is learning” eli pääaineena pitää olla oppiminen. Parhaiden tietotyöläisten saaminen yritykseen töihin takaa parhaan kilpailuedun.(Kalliala & Toikkanen 2009, 9 – 10.)
Työelämässä tarvitaan itsenäisiä, aloitteellisia ja tuottavia toimijoita, joille oman yrityksen perustaminen ei tunnu mahdottomalta ajatukselta. Asiantuntijoiden tiivis yhteistyö on entistä tärkeämpää, koska ratkaistavat ongelmat ovat usein liian vaikeita yhdelle ajattelijalle. Tarvitaan siis neuvottelu- ja yhteistyötaitoja sekä hyviä ongelmanratkaisu- ja analyysitaitoja. Tietoyhteiskunnassa tietoon on suhtauduttava kriittisesti – esimerkkinä tästä voidaan mainita Wikipedia. Työelämässä eivät riitä pelkät opintosuoritusmerkinnät, vaan tarvitaan jatkuvaa osaamista, yhteisöllisyyttä sekä kykyä oppia jatkuvasti uutta. (Kalliala & Toikkanen 2009, 9 – 10.)
Opiskelu ja opetus ovat murroksessa
Opettajan tärkein tehtävä on ohjata opiskelijaa oppimaan niitä tietoja ja taitoja, joita he tarvitsevat työelämässä ja kansalaisina. Opettaja ei jaa enää tiedonmurusia vaan oppii yhdenvertaisesti opiskelijoidensa kanssa. Jokaisella opiskelijalla ja opettajalla on omat oppimistavoitteensa. Opettajalla on vahvuus oppimisesta: hän voi tukea muita opiskelijoita pitämällä huolta opiskelijoiden toimien mielekkyydestä oppimisen näkökulmasta. Jokaisen vahvuudet annetaan toisten käyttöön, jolloin opiskelijat pystyvät saavuttamaan oppimistuloksia, joihin kukaan heistä ei pystyisi yksin. Opettajan olisi muutettava toimintatapojaan aktiivisesti, jotta hän saisi aikaan parempia oppimistuloksia. (Kalliala & Toikkanen 2009, 10 – 13.)
Ammattitaitoinen ja varma opettaja uskaltaa antaa tilaa opiskelijoiden tiedoille, taidoille ja kokemuksille, joten opetustilanne ei ole opettajalle enää vain oman tietämyksen jakamista. Parhaimmillaan opetus on samaa kuin oppijoillakin eli innostava löytöretki uuteen, yhteiseen ja muuttuvaan tietämykseen, kokemukseen ja tekemiseen, joka haastaa jokaisen ottamaan vastuun omasta näkemyksestään ja osaamisestaan ja jakamaan sen muiden kanssa. (Kalliala & Toikkanen 2009, 13.)
Opettajan tulisi toimia kuin valmentaja eli hänen olisi ohjattava, kannustettava ja seurattava jokaista oppijaa tämän oppimispolulla – hänen ei tarvitse olla absoluuttinen asiantuntija, vaan hän voi oppia yhdessä opiskelijoiden kanssa. Toisaalta opettajan on uskallettava myöntää tietojensa rajallisuus. Nykyisin ongelmana ei ole tietoon pääsy, vaan kilpailevien ja ristiriitaisten tietolähteiden kriittinen arviointi sekä syvällisen ymmärryksen hankkiminen ja soveltaminen. Opetuksessa ei pitäisi rajoittua vain yhden välineen käyttöön, vaan olisi panostettava siihen, että opiskelijoilla olisi mahdollisuus omaksua sosiaalisen median yleiset toimintaperiaatteet. Näin he voivat ottaa myöhemmin käyttöön uusia työskentely- ja viestintävälineitä. (Kalliala & Toikkanen 2009, 11 – 13.)
Palvelujen tulisi olla kaikkien käytettävissä
Kaikkien palvelujen tulisi olla kaikkien saavutettavissa. Saavutettavuuden yksi osa-alue on esteettömyys eli palvelun käyttömahdollisuus tulisi olla kaikilla riippumatta vammoista tai muista toimintarajoitteista. Kaikkien web-palveluita tuottavien tulisi tutustua web-sivujen saavutettavuusohjeisiin. Ohjeiden avulla web-sivujen rakenne saadaan sellaiseksi, että esimerkiksi sokeiden käyttämät lukulaitteet osaavat lukea tekstin järkevästi. Ohjeisiin kuuluu mm. kuvatekstin lisääminen kuviin, jotta nekin, jotka eivät näe kuvaa, tietävät mitä siinä on. (Kalliala & Toikkanen 2009, 130.)
Suuri osa web-pohjaisista opetusmateriaaleista perustuu tekstiin, joten sekä näkövammaisten että lukivaikeuksisten henkilöiden on vaikea ymmärtää materiaalia. Multimedian avulla materiaali voi olla saatavissa äänimuodossa, jolloin näkövammaiset ja henkilöt, joilla on lukivaikeus, voivat käyttää sitä ongelmitta. Kuulovammaisille tulisi tarjota sama informaatio vaihtoehtoisessa muodossa. Videomateriaali voi auttaa rauhatonta opiskelijaa keskittymään paremmin, mutta näkö- tai kuulovammaisella voi olla vaikeuksia videon kanssa. Jos tiedetään opiskelijoiden rajoitteita, voidaan tarjota ainakin teoriassa materiaali siinä muodossa, joka sopii parhaiten opiskelijalle. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että materiaali on tehtävä useissa vaihtoehtoisissa muodoissa. (Kalliala & Toikkanen 2009, 130.)
Vahvuudet kompensoivat opiskelijan toimintakyvyn heikkouksia
Nuoret, joilla on laaja-alaisia oppimisvaikeuksia, ovat muodostaneet pääryhmän yleisten ammattikoulujen erityisopetuksessa. (Närhi, Seppälä & Kuikka 2010, 147). Opiskelijoille, joilla on laaja-alaisia oppimisvaikeuksia, tuottavat vaikeuksia esimerkiksi matematiikka ja luetun ymmärtäminen. Myös oppimisstrategiat ja abstraktien teorioiden ymmärtäminen saattavat olla kehittymättömämpiä kuin ikätovereilla eikä opiskelija hyödy tehtävätilanteissa annetuista vihjeistä ja vinkeistä. Lisäksi opiskelijoilla voi olla kapea-alainen muisti sekä he käsittelevät tietoa hitaasti. (Närhi ym. 2010, 88 – 89.)
Opetuksessa tulisi ottaa aina huomioon opiskelijan toimintakyvyn heikkouksien ja vahvuuksien profiili. Vahvuuksia hyödyntämällä voidaan kompensoida opiskelijan heikompia taitoja ja auttaa häntä selviytymään elämässä. Toimintakyvyn näkökulmasta laaja-alaisissa oppimisvaikeuksissa ei ole kysymys siitä, että opiskelija olisi huono kaikissa ammattiopintojen vaatimissa taidoissa. Usein kyse onkin siitä, miten toimintakyvyn heikkouksien ja vahvuuksien profiili vastaa niitä taitovaatimuksia, joita kulloisetkin tehtävät vaativat. Opiskelijalla voi olla myös vahvuuksia, jotka liittyvät motivaatioon, tavoitteisiin ja pitkäjänteiseen sitkeyteen. Tärkeää on myös emotionaalinen eheys eli opiskelijan tulisi sietää heikkouksista aiheutuvia epäonnistumisia ja hänen olisi jaksettava ponnistella ja tehdä ylimääräistä työtä voittaakseen vaikeutensa. (Närhi ym. 2010, 33.)
Nuoria motivoi yleensä käsillä tekeminen ja mielekkäiden tosielämäpohjaisten tehtävien ratkominen (Närhi ym. 2010, 151). Osaamon Iivareissa opiskelijalla on mahdollisuus tehdä yritysprojekteja ja konkreettisiin ilmiöihin pohjautuvia opiskelutehtäviä. Osa onnistunutta opiskelua on myös, opintokokonaisuuksien kriittisen aineksen analysointi ja ainekseen liittyvien oppimista vaikeuttavien osa-alueiden tunnistaminen. Oppisisällöt tulisi valita tarkasti, koska vain noin 10 % opetuksesta on toisella asteella varsinaista ydinainesta, joka jokaisen opiskelijan olisi hallittava. Opettajan pitää analysoida, mitkä asiat itse opetettavassa aineksessa saattavat vaikeuttaa oppimista: mitkä saattavat olla potentiaalisia ongelmakohtia ja miten ne voidaan voittaa. (Närhi ym. 2009, 149.)
Yksi käyttökelpoinen ammatillisen erityisopetuksen menetelmä on yhteisopettaminen, jolloin teoria-aineita voidaan opettaa yhdessä ammattiaineen opettajan kanssa. (Närhi ym. 2009, 152). Osaamon Iivareissa atk-opettaja on voinut olla mukana oppitunneilla, joten atk-opettaja on pystynyt auttamaan meitä esimerkiksi animaatioiden ja videoiden tuottamisessa ja editoinnissa. Atk-opettajan tarve vähenee, kun opiskelijat oppivat perustaidot ja voivat vertaisopettaa toisiaan.
Osaamon Iivari-sivustossa opiskelijoiden osaaminen kuvastuu blogeissa
Osaamon Iivareissa opiskelijan osaaminen kuvastuu omassa blogissa. Opiskelija kirjaa oppimisprosessinsa portfolioksi blogia pitämällä. Tuloksena syntyy oppimisen materiaalia verkkoon opettajien ja opiskelijoiden käyttöön. Opiskelija voi brändätä itsensä työmarkkinoille portfolion avulla. Blogeissa on mm. oppimistehtäviä, animaatioita, videoita, runoja valokuvia, ruotsin kielen ääniraitoja, kuunnelmia ja kommentteja. Opiskelijat ottavat päivän kuvia ja laittavat niitä sivustolle Päivän kuva -osioon sekä Varkaudessa että Iisalmessa. Ideana on näyttää, miltä oppilaitos näyttää opiskelijan silmin. Seuraavaksi esittelen muutamia opiskelijoiden tekemiä töitä.
Ajan hengen musiikkivideo
Ajan hengen musiikkivideo on tehty äidinkielen Tiedottamisen-kurssin lopputyönä. Video on kuvattu pääosin opiskelijoiden omalla ajalla. Videon tekoon osallistui myös opiskelijoita, jotka eivät osallistuneet kurssille. Musiikki on opiskelijoiden omaa tuotantoa. Idea on opiskelijoiden oma. Video on tehty täysin itsenäisesti ja sen teossa on hyödynnetty opiskelijoiden omaa osaamista. Video löytyy alla olevasta linkistä.
http://hyvaapainajaista.blogspot.com/2011/02/projektityo-ajan-henki-olipa-kerran.html
Kestävä kehitys kurssin -satoa
Pidin vapaasti valittavan Kestävä kehitys kestävät elämäntavat -kurssin. Sain Osaamossa mukana olevan atk-opettajamme Pia Leppäsen avukseni osalle tunneista. Pian apu mahdollisti esimerkiksi animaatioiden teon. Osa opiskelijoista osasi tehdä niitä itsenäisesti, mutta toiset tarvitsivat tukea. Saimme kurssilla aikaiseksi kolme animaatiota. Kurssin töinä tehtiin myös raportti jätteiden lajittelusta. Osa opiskelijoista otti kotoaan valokuvia raporttia varten ja kertoi kotinsa jätteiden lajittelusta omassa blogissaan.
Opiskelija olisi voinut tehdä raportin myös ääniraitana, jolloin hän olisi voinut tallentaa ottamansa kuvat ja ääniraidan blogiinsa. Ääniraidat sopivat hyvin opiskelijalle, joille kirjoittaminen on vaikeaa. Ääniraitoja voi tarvittaessa tehdä kotona. Ohessa oleva animaatio löytyy osoitteesta. http://kauhanenn.blogspot.com/2011/03/animaatio-solar-oy.html
Kokemuksia Kundservice-kurssilta
Ruotsin kielen opettajan ohjauksessa opiskelijat tekivät valitsemastaan asiakaspalvelutilanteesta ääniraidan tai videon pareittain tai pienissä ryhmissä. Kaikki eivät halunneet esiintyä videolla, joten toinen vaihtoehto oli ääniraidan tekeminen. Videot tulevat yleensä Youtubeen, joten ne ovat laajalevikkisiä. Osa opiskelijoista ei halua töitään julkisuuteen, mikä on ymmärrettävää.
Ruotsin opettaja auttoi käsikirjoituksen tekemisessä tarpeen mukaan ennen videoimista tai nauhoittamista. Kuvakäsikirjoitukset skannattiin blogeihin ja videot ja ääniraidat upotettiin blogeihin. Opiskelijat tekivät videoitaan ja ääniraitojaan innokkaasti. Erilainen työskentelytapa motivoi selkeästi ja esimerkiksi rekvisiittaa hankittiin innokkaasti. Tekniset ongelmat hidastivat töiden etenemistä. Ihannetilanne olisi, että opiskelijat osaisivat tekniikan itsenäisesti, jottei aikaa kuluisi liikaa tekniikkaan. Toisaalta kun opiskelijat oppivat uudet työkalut, he osaavat käyttää niitä seuraavissa tehtävissä itsenäisesti tai saavat apua toisiltaan.
Kundservice-kurssin ääniraitaesimerkki löytyy osoitteesta http://audioboo.fm/boos/309296-henni-ja-suski. Toinen ääniraitaesimerkki on äidinkielen tunnille tehty kuunnelma: http://nikolng.blogspot.com/p/kuunnelma.html
Opettajilla on omat blogit
Myös muutamalla opettajalla on oma blogi. Opettaja voi ohjata oppimista oman blogin avulla. Blogeissa on esimerkiksi valokuvia näyteikkunoista esimerkkinä visuaalisesta myyntityöstä. Atk-opettaja piti työjaksopäiväkirjaa työelämäjaksoltaan. Opiskelijat saivat käsityksen työelämästä ja siitä, miten opintoja voi hyödyntää. Olen tehnyt joitakin samoja tehtäviä blogiini kuin opiskelijat.
Esittelin esimerkiksi omat lukusuosikkini ja lempirunojani. Myös Taitaja-kisoista kirjoitin artikkelin ja otin runsaasti kuvia. Olen myös tiedottanut blogissani kestävän kehityksen asioista, sillä olen liiketalouden keke-vastaava.
Opettajasta voi tulla läheisempi, jos hän antaa opiskelijan kurkistaa ajatuksiinsa ja elämäänsä. Tietenkin opettajan on pidättäydyttävä työroolissaan, mutta hän voi valita, mitä kertoo elämästään ja mitä ja mistä esittää mielipiteitään. Opettaja voi tuoda ammatillisuuttaan esille ja kertoa esimerkiksi omista kokemuksistaan työelämästä ja työelämän vaatimuksista. Aion jatkaa blogini kirjoittamista myös ensi lukuvuonna. Tiina-ope blogi löytyy osoitteesta http://tbkontta.blogspot.com/
Osaamon Iivari -sivustosta hyviä kokemuksia erityisopiskeluun
Tärkeintä sivustossa on mielestäni se, että kykenemme ottamaan opetuksessa huomioon opiskelijan toimintakyvyn vahvuudet ja voimme kompensoida hänen toimintakykynsä heikkouksia tukemalla häntä. Koska tavoitteena on myös opiskelijoiden vertaisopettaminen, opiskelijat saavat myös tarvittaessa apua toisiltaan. Opiskelijat pystyvät hyödyntämään vahvuuksiaan ja toistensa erilaista osaamista, joten he voivat saavuttaa oppimistuloksia, joihin kukaan heistä ei pystyisi yksin. Olen pystynyt myös opettajana hyödyntämään opiskelijoiden osaamista, jolloin minun ei ole tarvinnut osata esimerkiksi kaikkia käytettyjä ohjelmia.
Sivusto soveltuu perusopiskelijoille hyvin, mutta erityisryhmien kohdalla olisi kokeiltava käytännössä, miten tämäntyyppinen opiskelumenetelmä sopii. Tekninen tuki pitäisi olla koko ajan tunneilla mukana eli yhteisopetus atk-opettajan kanssa on ehdoton edellytys. Sivuston käyttäminen vaatii uusien ohjelmien osaamista ja oppimista eikä aineenopettajalla ole yleensä vaadittavaa osaamista. Opiskelijoilta itseltään löytyy yllättäviäkin taitoja, joita voidaan opetuksessa hyödyntää. Tämäntyyppinen pilottikokeilu mahdollistaa opetukseen resurssoinnin, jolloin atk-opettajan tuki oppitunneilla on mahdollista. Ryhmäkoon tulisi olla erityisopiskelijoiden kohdalla pieni. Animaatio voi esimerkiksi olla erinomainen väline ilmaista itseään, jos sanoja ei ole käytössä. Samoin Secondlife voi olla hyvä opiskelumenetelmä, sillä opiskelijan ei tarvitse esiintyä omana itsenään vaan Avatar-hahmona.
Opettajien olisi hyvä tietää vaihtoehtoista opiskelumenetelmistä, jotta opiskelijoilla olisi mahdollisuus käyttää niitä. Ei ole tarkoituksenmukaista, että kaikki opiskelijat opiskelevat samalla tavalla, koska opiskelijoilla on eri toimintakyvyt. Osa opiskelijoista ei ole halukkaita julkaisemaan töitään avoimessa verkossa, joten heille on tarjottava vaihtoehtoinen opiskelumenetelmä. Olen koonnut seuraaviin taulukoihin sivuston vahvuuksia ja heikkouksia.
Taulukko 1. Osaamon Iivari-sivuston vahvuuksia
Eri työskentelytavat ovat mahdollisia opiskelijan vahvuuksien mukaan. Opiskelijaryhmä pystyy yhteistyössä hyödyntämällä toistensa erilaista osaamista saavuttamaan oppimistuloksia, joihin kukaan heistä ei pystyisi yksin. | Opitaan yhteisöllisesti eli opiskelijat vertaisopettavat toisiaan ja opettajan työmäärä voi vähentyä. Opettaja voi myös oppia opiskelijoilta. |
Opiskelijan itseohjautuvuutta voidaan vahvistaa ja opiskelijan toimintakyvyn vahvuuksia voidaan hyödyntää. | Opitaan tulemaan toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja arvostamaan toisten osaamista. |
Opettajan tulisi toimia kuin valmentaja eli hänen olisi ohjattava, kannustettava ja seurattava jokaista oppijaa tämän oppimispolulla – hänen ei tarvitse olla absoluuttinen asiantuntija vaan hän voi oppia yhdessä opiskelijoiden kanssa. Opetus voi olla löytöretki! | Opettajalla on vahvuus oppimisesta: hän voi tukea muita opiskelijoita pitämällä huolta opiskelijoiden toimien mielekkyydestä oppimisen näkökulmasta. |
Sosiaalinen media on nuorten maailmaa. | Uudet menetelmät ja todelliset yritysprojektit motivoivat useimpia opiskelijoita. |
Oppiminen nähdään ajasta ja paikasta riippumattomana tilana | Opiskelija voi verkottua projektien puitteissa yrityksiin. |
Opiskelijat oppivat käyttämään Googlen yhteisöllisiä työkaluja ja perustamaan blogin ja ylläpitämään sitä. He oppivat kuvien, äänitiedostojen ja videoiden tuottamista, editointia ja julkaisua nettiin. | Opiskelijan osaaminen voidaan tunnistaa sivuston avulla eli esimerkiksi hylätty arvosana voidaan suorittaa jälkikäteen oman blogin avulla. Blogia voidaan hyödyntää myös ammattiosaamisen näyttöjen arvioinneissa. |
Oppimisympäristöstä saadaan liikkuva avoimen verkon ja opiskelijoiden omien tietokoneiden ja mobiililaitteiden avulla. | Projektissa hahmotetaan sosiaalisen median mahdollisuuksia ja voidaan saada aikaan hyödyllisiä käytänteitä. |
Saadaan aikaan oppimisen päiväkirja blogina sekä muuta opiskelussa hyödynnettävää materiaalia. Blogia voi pitää yllä valmistumisen jälkeenkin työelämässä tai jatko-opinnoissa. | Sivusto tukee työssäoppimispaikkojen löytämistä. Ulkomailla tapahtuvasta harjoittelusta on helppo pitää blogin avulla oppimispäiväkirjaa. Opiskelijan ohjaaminen helpottuu, kun hänen työssäoppimisensa on dokumentoitu blogiin. |
Opettaja voi tehdä opiskelumateriaalia eri ohjelmilla sivustolle, esimerkiksi ääniraitoja lukivaikeuksiselle opiskelijalle. | Työllistyminen ja oman itsensä brändääminen työmarkkinoille voi helpottua. |
Taulukko 2. Osaamon Iivari-sivuston heikkouksia
Opiskelijan toimintakyvyn vahvuuksia ei oteta tarpeeksi huomioon eikä hänen toimintakykynsä heikkouksia kompensoida auttamalla häntä tarpeeksi. Hylättyjä arvosanoja tulee kuten ennenkin, ellei opiskelija saa tarpeeksi tukea. | Avoimuus ei sovi kaikille opiskelijoille. Tosin kynnys julkaista töitä on madaltunut lukuvuoden aikana. Jos opiskelijaa pakotetaan julkaisemaan töitään avoimessa verkossa vastentahtoisesti, hänelle voi tulla huonoja oppimiskokemuksia ja hänen emotionaalinen eheytensä kärsii. |
Opettajan asenne saattaa olla esteenä uusien työskentelytapojen käyttöön otossa eli sosiaalista mediaa vähätellään oppimismenetelmänä. | Plagiointi on mahdollista, mutta se voidaan estää tehtäviä annettaessa. Tässä yhteydessä voidaan kerrata tekijänoikeuksia. |
Opettajat eivät pysty luopumaan autoritaarisesta roolistaan, jolloin yhdessä oppiminen ei ole mahdollista. Opettajan on suostuttava myöntämään tietojensa rajallisuus. | Uudet välineet voivat pirstaloida oppimista, elleivät välineet sulaudu saumattomasti opiskelijalle näkyvään selkeään ja loogiseen sekä mahdollisimman yksinkertaiseen oppimisympäristöön. |
Uusi menetelmä, joten ei ole varmaa, saavutetaanko parempia oppimistuloksia. | Opiskelija ei ymmärrä netikettiä ja kommentoi toisten töitä loukkaavasti. Kerrataan tässä yhteydessä yhteisiä toimintasääntöjä. |
Jos opettaja ei perehdy kunnolla eri välineiden mahdollisuuksiin ja käyttöön, tekniset ongelmat voivat rasittaa opiskelijoita. Opiskelu ei saa mennä kikkailuksi eli oppiminen on pääasia eikä tekniikka. | Opiskelijan ei anneta valita itselleen sopivaa opiskelumenetelmää opettajan asenteen tai tietämättömyyden vuoksi. Erityisopettajan on oltava opiskelijan tukena tarvittaessa. |
Jos opettaja ei ota uusia menetelmiä käyttöön, hän voi saada vanhanaikaisen maineen. Opiskelija ei enää motivoidu kalvosulkeisista tms. vanhanaikaisina pitämistään opiskelumenetelmistä. | Opiskelijat ja opettajat voivat väsyä, jos tulee liikaa uusia sosiaalisen median välineitä kerralla käyttöön. |
Opettaja ei ymmärrä, että uuden tekniikan käyttöönotto vie alussa aikaa ja on osa oppimisprosessia. Toisaalta opettajan ei tarvitse osata ohjelmia, koska opiskelijat osaavat, kunhan saavat ensin harjoitella. | Opettaja ei suostu muuttamaan toimintatapojaan eikä saa aikaan parempia oppimistuloksia. |
Tavoitteemme ensi lukuvuonna
Tarkoituksena on saada lisää opettajia käyttämään Osaamon Iivari -sivustoa. Yritämme myös saada harjoitusmyymälämme tuotteita esille verkkoon esimerkiksi Blogspotin avulla. Toisen vuoden opiskelijoille Osaamon Iivari-sivusto on tuttu työväline, joten he pystyvät valitsemaan omia vahvuuksiaan tukevan työskentelytavan. Ensi lukuvuonna aloittaville merkonomiopiskelijoille perustamme blogit, koska blogien avulla on helppo dokumentoida oppimisen päiväkirjaa. Aiomme myös kokeilla Secondlifea ryhmäytymisessä. Aion itse opiskella eri ohjelmien käyttöä, jotta voin tarvittaessa tehdä opiskelumateriaalia esimerkiksi ääniraidoiksi. Suunnitteilla on myös kielten opetukseen itsenäisen opiskelun materiaalia suullisen harjoittelun tueksi. Tehostamme myös Facebookin käyttöä ryhmänohjauksessa.
Osaamo-projektin puitteissa olemme saaneet luotua hyviä erityisopetuksen käytänteitä oppilaitokseemme. Olemme pystyneet tuomaan erityisopetuksen käyttöön uusia työvälineitä, joista opiskelijat voivat valita itselleen sopivimmat vahvuuksiensa mukaan.
Lähteet
Kalliala, E. & Toikkanen, T. 2009. Sosiaalinen media opetuksessa. Tampere: Oy Finn Lectura Ab.
Leppänen. P. Sähköpostiviesti 24.3.2011. Keskustelut lukuvuonna 2010 – 2011.
Närhi, V., Seppälä, H. & Kuikka, P. 2010. Laaja-alaiset oppimisvaikeudet. Niilo Mäki Instituutti. Porvoo: WS-Bookwell Oy.
Osaamon Iivari -sivusto. 2011.
Osaamo – osallistumistalous ammattioppilaitoksissa 2011. Viitattu 16.4.2011.