Rahat riittämään – verkkokurssi, Vankilaopetusta verkossa

Sirkka Kauhanen, Ammatillinen erityisopettajankoulutus, AOKK Jyväskylä

Rahat riittämään verkkokurssi

Tämän artikkelin tarkoitus on kuvata pilotointia ja ajatuksia verkko-oppimisen kehittämisestä vankiloissa. Vankilaopetusta verkossa hanke on ESR rahoitteinen ja Bovallius – ammattiopiston hallinnoima. Hanke alkoi elokuussa 2010 ja päättyy toukokuussa 2013. Vankilaopetusta verkossa hankkeen tavoite on kehittää vankilaopetukseen soveltuvia verkko- ja monimuoto-oppimismenetelmiä rinnakkain rikosseuraamuslaitoksessa toteutettavan sähköisen viestinnän kehittämistyön ja internetin käyttöönoton kanssa. Tavoitteena on rikosseuraamusalan ja koulutuksenjärjestäjien henkilöstön osaamisen kehittäminen ja ammatillisen koulutuksen tarjonnan lisääminen vankiloissa. (Vankilaopetusta verkossa -hanke.)

Vankilaopetusta verkossa -hankkeessa teimme Rahat riittämään-verkkokurssin, joka on suunnattu vangeille. Verkkokurssin pilotoinnin suoritti Piippolan ammatti ja kulttuuriopisto Oulun vankilassa. Vankien internetin ja verkko-opetuksen käyttöön liittyy paljon rajoituksia. Vankien internetin käytössä joudutaan miettimään siihen liittyviä uhkakuvia, koska rikollinen toiminta nettiympäristössä on lisääntynyt. Internetin kieltäminen estäisi kuitenkin monelta vangilta mahdollisuuden kouluttautumiseen verkko-oppimista hyödyntäen.

Verkko-oppimisen ongelmakohtien määrittely ja ratkaisujen etsiminen tulevat olemaan pilotoinnin edetessä asioita, joihin etsitään ratkaisuja. Saatujen kokemusten pohjalta verkko-oppimista ja opetusmateriaalia lähdetään kehittämään saatujen tulosten valossa. Pilotoinnin pohjalta laaditaan yhteenveto verkko-opetuksen järjestämisestä vangeille. Verkko-opetus luo omat haasteet myös vankilaopetusta järjestäville oppilaitoksille.

Oppimisvaikeuksien huomioiminen verkko-opetuksessa

Lukivaikeus on vangeilla yleisempää kuin muulla väestöllä keskimäärin. Opetushallituksen selvityksen (Koski & Miettinen 2007) perusteella noin viidennes vangeista koki omaavansa vaikeuksia lukemisessa tai kirjoittamisessa, joka kymmenes vanki koki itsellään olevan laskemisessa ja matematiikassa paljon vaikeuksia ja lähes 30 % koki omaavansa kyseisiä vaikeuksia jonkin verran. Vangeista runsas kolmannes arvioi omat tietotekniset valmiutensa huonoiksi tai erittäin huonoiksi ja yhtä moni arvioi ne keskinkertaiseksi. Tutkimusten perusteella tiedetään, että tunnistamattomana oppimisvaikeudet heikentävät itseluottamusta ja kiinnostusta opiskelua kohtaan. (Vankilaopetus Suomessa 2011, s.9.)

Koulutus on yksi keino kokonaisvaltaiseen vangin kuntoutukseen. Koulutuksen avulla on mahdollista antaa vangeille eväitä ihmisenä kasvamiseen ja kehittymiseen. Hankittujen taitojen avulla elämä on paremmin hallinnassa ja mahdollisuus rikoksettomaan elämään vahvistuu. (Vankilaopetus Suomessa 2011, s.15.)

Opetusmateriaalin vieminen verkko-oppimisympäristöön mahdollistaa opiskelijoiden yksilötasoisen etenemisen kunkin opiskelijan motivaatio- ja taitotason mukaisesti. Yksi opiskelija voi harjaannuttaa perustaitojaan ja toinen voi opiskella uusien verkkopohjaisten oppimisympäristöjen käytön hyödyntämistä. (Nuutila, 2010).

Selkokielinen materiaali on sopivaa verkko-opetuksessa, koska oppimisen vaikeudet voivat liittyä esimerkiksi lukemiseen, kirjoittamiseen, hahmottamiseen, vieraisiin kieliin, päättelyyn tai keskittymiseen. (Nuutila, 2010). Selkeän kirjoituksen tunnusmerkit ovat lyhyet, rakenteeltaan yksinkertaiset virkkeet sekä huomion kiinnittäminen lauseiden alkuun. (Hämäläinen & Liikas & Taarna & Valkama s. 115.). Kerman värinen tai muu pehmeä valkoinen väri taustana helpottaa luettavuutta. (Hämäläinen & Liikas & Taarna & Valkama s. 113.)

Verkkomateriaalissa pyöreähköt fonttityypit, jotka jättävät ilmaa kirjainten välille ovat yleensä mukavia silmään. Fonttityypeistä suositeltavia ovat Arial, Verdana, Times New Roman ja Trebuchet. Fonttikokona suositellaan 12 tai 14. (Hämäläinen& Liikas & Taarna & Valkama s. 113.) Verkko-oppimisen tutkimus on osoittanut, että vaikka verkko tarjoaa oppimiselle mahdollisuuksia, verkossa toimiminen asettaa oppijalle uusia haasteita. Esimerkiksi verkkokeskusteluihin ja yhteisölliseen tiedonrakenteluun osallistuminen verkossa voi olla hankalaa oppijalle.  Sen sijaan verkko-oppiminen voi tarjota mahdollisuuksia ja välineitä ymmärtävään oppimiseen, tiedonrakenteluun ja yhteisölliseen oppimiseen osallistumisen kautta, mikäli oppija tietoisesti pyrkii ymmärtävään oppimiseen. Samoin tehokas oppija osaa käyttää joustavasti ja tarkoituksenmukaisesti verkko-työskentelyyn sopivia kognitiivisia oppimisstrategioita. (Salovaara, 2004.)

Rahat riittämään – verkkokurssi

Rahat riittämään-verkkokurssi tehtiin Moodle-oppimisalustalle. Rahat riittämään verkko-opintoihin voivat osallistua ammatillisen perustutkinnon ja muun ammatillisen koulutuksen suorittajat, jotka kaipaavat tukea arkiseen taloudenhallintaan. Kurssin tavoitteena on oppia taloudenhallintaan liittyviä asioita sekä tiedonhankkimiseen ja vertailuun liittyviä taitoja.

Kurssi koostuu neljästä aihealueesta:

–      rahankäytön seuranta ja laskut

–      lainat, luotot ja pikavipit

–      asuminen

–      ruoka

Kokonaisuus toteutetaan verkko-opintoina ja yhden opintoviikon laajuisena. Suorittamismerkinnän saamiseksi opiskelijan on tehtävä annetut tehtävät, perehdyttävä materiaaliin sekä osallistuttava aktiivisesti verkkokeskusteluihin. Kun oppimisympäristö on verkossa, esteettömyyttä edistää etenkin panostaminen opiskelijalähtöiseen käytettävyyteen. Opetusmateriaalin suunnittelussa ja pedagogisissa ratkaisuissa on mahdollisimman monipuolisesti huomioitu käyttäjien erityistarpeet, joten verkko-opetus voi tarjota oppimismahdollisuuksia myös erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille. Verkkokurssissa käytimme havainnollistavaa kuvamateriaalia ja aihealueeseen liittyvää keskustelualuetta. Materiaalin tuottamisessa on huomioitu selkokielisyyden periaatteet.(Nuutila,2010.)

 Verkkokurssin pilotoinnista saatuja tuloksia

Rahat riittämään-verkkokurssin pilotointi vangeille käynnistettiin 23.4.2012. Kurssille valittiin neljä Piippolan ammatti ja kulttuuriopiston opetukseen osallistuvaa naisvankia. Vangit olivat innostuneita kokeilemaan taitojaan verkko-opetuksessa. Piippolan ammatti ja kulttuuriopiston opettajat olivat muokanneet verkkokurssin vangeille sopivaksi. Opettajien kokemuksen mukaan kurssi oli tarpeellista jakaa pieniin osa-alueisiin, jolloin ohjaus olisi tehokkaampaa. Kuten ennalta oli jo odotettavissa, vankien tietokoneen peruskäyttö vaati opastusta, sillä nettiympäristön hyödyntäminen ei ollut kaikille itsestään selvää.

Vangeille tehtiin kysely verkko-opetuksesta ja toteutuneesta verkkokurssista. Kyselyn tarkoitus oli saada tietoa verkko-opetuksen tarpeista vankilaopetuksessa. Lisäksi haluttiin palautetta internetin käyttökokemuksista ja Moodle-oppimisalustasta. Vastaajien ikäjakauma oli 25-44 vuotta. Koulutustaustana oli kolmella ammatillinen tutkinto ja yhdellä peruskoulu. Kysyttäessä internetin hyödyntämistä opiskeluaiheeseen liittyvässä tiedonhaussa, vastaajat olivat löytäneet internetistä etsimänsä tiedon. Internetin käyttö oli kaikkien vastaajien mielestä helppoa ja verkon toimivuus oli ollut riittävä. Oppimisalustana Moodlen käyttäminen oli helppoa kolmelle vastaajista. Kaikki vastaajat olivat myös oppineet uusia asioita ja tiedonhakutaitoja. Yhden vastaajan mielestä oppimateriaalista ei ollut hyötyä.

Tehtävätyyppeihin (verkkokeskustelu, testi) Kaikki vastaajat kokivat verkkokeskustelun hyödylliseksi. Oppimistehtävänä ollut testi, josta palautteen sai välittömästi, koettiin vaikeaksi ja huonosti sisältöön sopivaksi. Kysyttäessä vuorovaikutuksen syntymisestä verkko-opiskelussa, kahden vastaajan mielestä vuorovaikutusta syntyi ja kaksi koki ettei syntynyt. Kahden vastaajan mielestä vuorovaikutus olisi helpompaa, mikäli osallistujat eivät tuntisi toisiaan.

Avoimia kysymyksiä oli kaksi. Ensimmäisessä avoimessa kysymyksessä kysyttiin oppimateriaalista ja/tai asioista joita opit. Kysymykseen tuli kaksi vastausta, jossa kurssi koettiin hyväksi vaihteluksi ja toisessa vastauksessa mainittiin, että tieto oli ennestään tuttua. Toisessa avoimessa kysymyksessä kysyttiin mielipidettä verkko-opetuksesta ja internetin opiskelukäytöstä vankilassa. Kysymykseen tuli kolme vastausta. Vastauksissa verkko-oppiminen koettiin tärkeäksi ja hyväksi asiaksi vankilassa. Opiskelu tuo vaihtelua normaaliin päiväjärjestykseen.

Yhteenveto

Tämän artikkelin tarkoitus oli kuvata pilotointia ja ajatuksia verkko-oppimisen kehittämisestä vankiloissa. Vankilaopetusta verkossa -hankkeen tavoite on kehittää vankilaopetukseen soveltuvia verkko- ja monimuoto-oppimismenetelmiä rinnakkain rikosseuraamuslaitoksessa toteutettavan sähköisen viestinnän kehittämistyön ja internetin käyttöönoton kanssa. Rahat riittämään -verkkokurssin pilotoinnin suoritti Piippolan ammatti ja kulttuuriopisto Oulun vankilassa.

Ensimmäinen verkkokurssi käynnistettiin 23.4.2012 ja kurssille valittiin neljä Piippolan opetukseen osallistuvaa naisvankia. Vangit olivat innostuneita kokeilemaan taitojaan verkko-opetuksessa. Opettajien kokemuksen mukaan kurssi oli tarpeellista jakaa pieniin osa-alueisiin, jolloin ohjaus on tehokasta. Kuten ennalta oli jo odotettavissa, vankien tietokoneen peruskäyttö vaatii opastusta ja nettiympäristön hyödyntäminen ei ollut kaikille itsestään selvää. Vankien internetin käyttö opetustapahtumassa on reaaliaikaisesti valvottua. Verkkokurssin opetus tapahtui Moodle-oppimisympäristössä, jolloin päästiin aitoon tilanteeseen netin hyödynnettävyyden kannalta. Rahat riittämään –verkkokurssi soveltui Oulun vankilan mukaan erinomaisesti Piippolan valmentavaan koulutukseen.

Vangeille tehdyssä kyselyssä vastaajat myönsivät oppineensa uusia asioita ja tiedonhakutaitoja. Vankien mielipide verkko-opetuksesta ja internetin opiskelukäytöstä vankilassa koettiin tärkeäksi ja hyväksi asiaksi. Opiskelu toi myös vaihtelua normaaliin päiväjärjestykseen.

Oulun vankilassa suoritettu pilotointi antoi mahdollisuuden vertailla riskejä ja mahdollisuuksia avolaitoksiin nähden. Internetin vapaa käyttö aiheuttaa kuitenkin valvonnallisia ongelmia vankiloille. Käytännössä ainoa keino on rajattu internetin käyttö siten, että yksityisyyden suojaa ei tarvitse rikkoa. Riskien tunnistaminen ja ongelmien ratkaiseminen ovat ehdottoman tärkeitä elementtejä siirryttäessä vankilaopetuksessa nykyaikaan. Tulevaisuudessa verkkokurssien hyödyntäminen sekä lukiossa että ammatillisessa koulutuksessa on välttämätöntä.

Verkkokurssin tekeminen lisäsi omaa ammattitaitoani verkkopedagogiikassa ja erityisopetuksessa. Rahat riittämään –verkkokurssin suunnittelussa ja tekemisessä jouduin ottamaan huomioon niitä erityispiirteitä, joilla vangeilla on oppijoina sekä verkkomateriaalin selkokielisyyden. Valmiuteni suunnitella opetusmateriaalia verkko-opetukseen on kehittynyt hyvän ohjauksen ansiosta. Tehtävätyyppien, selkokielisyyden, esteettömyyden ja selkeän navigoinnin merkitykset avautuivat minulle verkkokurssin myötä. Verkkokurssin toteutuksessa käytimme mahdollisimman monipuolisesti erilaisia tehtävätyyppejä, koska tarkoitus oli saada esille mahdolliset ongelmat vankien internetin ja verkko-opetuksen käytössä. Kehittämistehtävän kirjoittaminen on lisännyt pitkäjänteisyyttäni, koska prosessi on ollut kuukausien mittainen. Tulevaisuudessa aioin kehittää lisää verkko-opetusosaamistani verkko-opetusmateriaalin tekemiseen. verkko-opetuksessa, Tunnen saaneeni verkkokurssin tekemisestä uusia eväitä työhöni, joita läksin verkkokurssista hakemaankin.

 

Lähteet

Hämäläinen, R. Liikas, R. Taarna, V. Valkama, A. 2008.  Erilaisen oppijan käsikirja-luvuista lakeihin, kuntoutuksesta keinoihin.Erilaisten oppijoiden liitto ry:Helsinki.

Nuutila Leena. 2010. Yhdessä enemmän näkökulmia ammatillisen erityisopetuksen verkko-opetukseen ja –ohjaukseen. Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. Viitattu 6.6.2012. www.haaga-helia.fi/fi/palvelut-ja-yhteistyo/julkaisut

Salovaara Hanna. 2004. Oppimisen teoriasta tukea tieto- ja viestintätekniikan pedagogiseen käyttöön. Viitattu 17.5.2012. http://tievie.oulu.fi/verkkopedagogiikka/index.html

Vankilaopetus Suomessa 2011. OPH:n raportit ja selvitykset 2012:2. Viitattu 1.5.2012 http://www.oph.fi/download/140586_Vankilaopetus_Suomessa_2011.pdf

Vankilaopetusta verkossa- hanke. Opetushallituksen rahoittama ESR –hanke.Viitattu 20.4.2012 http://vankilaopetustaverkossa.wordpress.com/