Aikuisten lisäohjausresurssi ammatillisissa näyttötutkinnoissa

Aikuisopiskelijoiden tukitoimien tärkeys on noussut esille useilla eri sektoreilla. Monella aikuisopiskelijalla on oppimisen vaikeuksia ja esteitä samoin kuin nuorilla oppijoilla. Aikuisten kohdalla aikaisemmat, usein negatiiviset oppimiskokemukset ovat muokanneet heidän käsitystään itsestä oppijana siten, että uuden opiskelu vaikeutuu tai koulutukseen ei uskalleta hakea.

Yhtenä koulutuksen järjestäjän mahdollisuutena tukitoimien järjestämiselle aikuisten näyttötutkintojen valmistavaan koulutukseen ja tutkintotilaisuuksiin on lisäohjausresurssi. Oppisopimus- ja valtionlisäosuutta saavissa koulutuksissa resurssin edellytyksenä on henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS). Työvoimahallinnon koulutuksissa tätä ei edellytetä.

Valtionlisäosuusrahoitteisessa koulutuksessa voidaan saada 50 % lisäresurssia. Resurssi määräytyy syksyn laskentapäivän ja kevään kustannustietokyselyn HOJKS- tilanteen mukaan.

Oppisopimuskoulutuksessa lisäresurssi on 50 %, joka neuvotellaan oppisopimuskeskuksen kanssa. Tuki voidaan käyttää oppilaitoksessa tai työpaikalla tapahtuvaan koulutuk-seen. Työvoimahallinnon koulutuksiin suunniteltu lisäohjaustarve tulee sisällyttää koulutustarjoukseen. Kaikesta lisäohjausresurssin käytöstä pidetään omaa päiväkirjaa.

Tukitoimien edellytykset

Jotta aikuisopiskelijoille voidaan tarjota tarvittavaa tukea, tulee aikuiskouluttajille suunnata erityisopetuksen koulutusta. On tärkeää informoida henkilöstöä lisäresurssin saamisen mahdollisuuksista, mutta ennen kaikkea antaa välineitä tukea opiskelijaa valmistavassa koulutuksessa ja tutkintotilaisuuksissa.

Tutkintotilaisuuksia ei saa mukauttaa, mutta henkilökohtaistamisen kautta voidaan tehdä yksilöllisiä järjestelyjä. Näyttöympäristön rauhoittaminen ja mahdollisuus suullisiin tutkintotilaisuuksiin auttavat monia. Myös tutkintotilaisuuksien pilkkominen pienemmiksi kokonaisuuksiksi on mahdollista. On kuitenkin muistettava, että tutkintotilaisuuden tulee olla aito työelämän tilanne. Oikein kohdennettu tuki auttaa opiskelijaa saamaan onnistumisen kokemuksia, jolloin usko itsestä oppijana vahvistuu. Aikuisopiskelijan työllistymismahdollisuudet paranevat, kun hän saavuttaa tutkinnon.

Kehitettävää

Nuorisoasteen ammatillisessa koulutuksessa erityisopetuksen kehittämisessä on viimeisenä kymmenenä vuotena saatu hyviä tuloksia. Ammatillisten opettajien tietoisuus erityisopetuksesta on lisääntynyt, kun koulutusaloille on palkattu enemmän ammatillisia erityisopettajia.

Aikuiskouluttajien tietoisuutta erityisopetuksen menetelmistä tulisi lisätä. Koulutuksen lisäksi erityisopettajien saaminen aikuisten näyttötukintojen valmistavan koulutuksen kouluttajiksi on tärkeää. Erityisopetuksen tarpeen tiedostaminen ja tunnustaminen luovat pohjaa toiminnan kehittymiselle. Koulutuksen ostajien suuntaan koulutuksen järjestäjä antaa positiivisen viestin, kun mahdolliset opiskelun ja oppimisen esteen on huomioitu ja tukitoimet suunniteltu.

Kirjoittaja:

Timo Törmänen

Sakky ry.