Konsultaation tarvekartoitus – kuvaus kehittämishankkeesta
Kehittämishankkeessa on selvitetty Varsinais-Suomen ammattioppilaitosten erityisopetuksen kentän tarpeita henkilöstön koulutuksessa ja konsultoinnissa.
Kyselyllä selvitettiin erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden opetukselle asettamia haasteita, tukitoimien järjestämistä ja työn vaatimia koulutustarpeita. Lisäksi kysyttiin, millaista erityisopetukseen liittyvää koulutusta opetushenkilöstö oli jo saanut. Vastausten mukaan 80 %:lla vastanneista oli opetettavanaan erityisopiskelijoita, joille oli laadittu yksilöllinen oppimissuunnitelma. Vastaajien mukaan yksilöllistämistä tarvittaisiin tätäkin enemmän, joten kysymys on hyvin suuresta opiskelijamäärästä ja kasvavasta haasteesta miltei jokaisen opettajan työssä.
Opetusmenetelmät ja opetusmateriaalin valmistaminen koettiin selkeästi eniten työtä teettäviksi erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden opettamisessa.
Opettajan työtä katsottiin tukevan eniten opettajatyöparin saaminen. Kolmasosa kaipasi koulunkäyntiavustajaa luokkaan. Oppimisongelmista suurimmiksi nousivat keskittymisvaikeudet, lukemisen ja kirjoittamisen vaikeudet sekä sosiaalisten taitojen ongelmat.
Oppimisongelmien tunnistaminen oli tämän kyselyn mukaan opettajille helppoa, sillä vain 10% ilmoitti kokevansa siinä vaikeuksia. Kyselyssä ei selvitetty sitä, millaisin keinoin oppimisen ongelmia oli tunnistettu, mutta on oletettavaa, että kaikilla vastaajilla ei ole käytössään luotettavia seulonta- ja diagnosointimenetelmiä.
Selvityksen suorittivat Bovallius-ammattiopiston erityisopettajat Satu Aarnio ja Marjatta Kannisto.