Moniammatillisen yhteistyön tiivistäminen oppilaitoksessa
Vuodet vierivät ja asiat muuttuvat. Aikaisempina vuosina ammatilliset oppilaitokset toimivat pienempinä yksikköinä ja toiminta oli tiivistä yhteistyötä eri toimijoiden kesken. Apu oli aina lähellä ongelmatilanteiden kohdatessa. Nyt on yhdistetty oppilaitoksia suuriksi yksiköiksi, jolloin eri toimijoiden välinen yhteistyö tulee määritellä uudella tavalla.
Oppilaitosten päätavoite, opiskelijan opettaminen ja kasvattaminen yhteiskuntakelpoiseksi kansalaiseksi on mutkistunut. Opettajat joutuvat toimimaan moniosaajina ennen kuin moniammatillista apua on saatavilla. Useissa oppilaitoksissa tukipalveluhenkilöstö on keskitetty yhteen yksikköön, jolloin tuki on käytettävissä vain tarvittaessa ajanvarauksella. Akuuttien kriisitilanteiden hoito nousee tällöin haasteeksi: nämä tilanteet eivät voi jäädä odottamaan ajanvarausta, vaan ne on hoidettava tässä ja nyt.
Muutokset tuovat haasteita, joiden eteen on tehtävä suunnitelmallista työtä. Moniammatillisen yhteistyön toimijoiden hyvällä ja pätevällä ammattitaidolla saadaan toimintaan muutoksia, kun asiat valmistellaan huolella, esitellään perustellusti ja todellisuuden mukaisesti asiasta päättäville tahoille. Toimijoilta vaaditaan tässä tilanteessa rohkeutta ja rehellistä asioiden esiin tuomista, joka on usein vaikeaa. Tämä on suuri puute, koska oppilaitoksissa toimitaan kasvatus- ja opetustehtävissä. Yhteistyön laatu on ensiarvoisen tärkeää; toimijoiden ammattitaito ja kokemus helpottavat moniammatillisen yhteistyön kehittymistä. Avainsanoja muutokseen ovat mm. rautainen ammattitaito, kokemus, hyvä itsetunto, rohkeus, rehellisyys ja avoin mieli muutoksille.
Pirkko Vitie
Lehtori, erityisopettaja
pirkko.vitie [at] salpaus.fi
050 526 5843