Voimavarat käyttöön kehittämispäivä

 

Heli Eskelinen, Raili Orjala ja Annemaarit Ålander, Ammatillinen erityisopettajan koulutus,  JAMK, AOKK, Jyväskylä

Tiivistelmä

VAKES-projekti oli yhdessä Jyväskylän ammatillisten erityisopettajaopiskelijoiden kanssa toteuttamassa elokuun 9.  päivänä Voimavarat käyttöön – kehittämispäivää.  Tavoitteena oli vankilaopetuksen eri organisaatioiden yhteistyöhön liittyvien hyvien käytänteiden etsiminen ja kehittäminen. Lisäksi tavoitteena oli vankilahenkilökunnan ja Piippolan käsi- ja taideteollisuusopiston opettajien positiivisten voimavarojen vahvistaminen ja tukeminen. Kehittämispäivänä keskusteltiin ja ratkottiin yhdessä SWOT-analyysin pohjalta yhteistyön ja opetuksen vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia.

Työskentelyn avuksi laadittiin etukäteen lomake, jonka kysymysten pohjana käytettiin SWOT-analyysin mukaista jaottelua. Ryhmät kirjasivat keskustelun tulokset ylös ja tulokset jaettiin keskustellen lopuksi kaikkien osallistujien kanssa.

Kehittämispäivä koettiin tarpeelliseksi sekä vankilan henkilökunnan että opettajien kesken. Yhteisessä keskustelussa tuli esille asioita, joita ei kiireellisen arjen keskellä ehdi eikä tule otettua esille yhteisen tarkastelun kohteeksi. Myös uudet työntekijät kokivat päivän erittäin antoisana, koska he tunsivat tarvitsevansa perehdytystä uuteen työhön ja päivän aikana keskeisiin asioihin sai perusteellisen selvityksen. Saadun palautteen mukaan kehittämispäivää toivottiin jokavuotiseksi käytännöksi vankilaopetuksen eri toimijoiden kesken.

Johdanto

  

Nykyisin vankiloissa pyritään jär­jestämään vangeille erilaisia aktiviteetteja. Opiskelumahdollisuuksien tarjoaminen on niistä keskeisintä. Vankiloissa koulutuksen järjestää pääsääntöisesti ns. vankilan ulkopuoliset tahot.

Siika-Pyhäjokialueen koulutuskuntayhtymään kuuluva Piippolan käsi- ja taideteollisuusopisto aloitti vankien kouluttamisen Kestilän avovankilassa vuonna 1991. Vuosien saatossa koulutustoiminta on laajentunut Pelson ja Sukevan vankiloihin. Syksyllä 2007 toiminta aloitettiin Oulun ja Pyhäselän vankiloissa. Tammikuussa 2009 koulutus käynnistyi Laukaan vankilassa. Näin PIO:sta on muodostunut Suomen suurin vankien kouluttaja.

Vankiloissa opistolla on lähinnä ohjaavaa ja valmistavaa (ammattistartti) koulutusta sekä valmentavaa ja kuntouttavaa koulutusta. Lisäksi on tutkintotavoitteista koulutusta. Opettajia on yhteensä 20, joista suurin osa on erityisopettajia. Opiskelijoita oli viimeisen tilaston (Toimintakertomus 2009 – 2010) mukaan noin 130.

Vankilakoulutuksen järjestämisessä ja toteuttamisessa toimivat rinnakkain kaksi hyvin erilaista organisaatiota, joiden saumaton yhteistyö on edellytys  laadulliseen ja  hyvään opetukseen. Piippolan käsi- ja taideteollisuusopistossa on käynnissä tällä hetkellä EU-rahoitteinen VAKES-projekti, Vankilaopetuksen hyvät käytännöt ja kehittäminen-projekti, joka omalta osaltaan edistää vankilaopetuksen kehittämistä. (Toimintakertomus 2009 – 2010.).

VAKES-projekti oli yhdessä Jyväskylän ammatillisten erityisopettajaopiskelijoiden kanssa toteuttamassa elokuun 9.  päivänä Voimavarat käyttöön – kehittämispäivää.  Tavoitteena oli vankilaopetuksen eri organisaatioiden yhteistyöhön liittyvien hyvien käytänteiden etsiminen ja kehittäminen. Lisäksi tavoitteena oli vankilahenkilökunnan ja Piippolan käsi- ja taideteollisuusopiston opettajien positiivisten voimavarojen vahvistaminen ja tukeminen. Kehittämispäivänä keskusteltiin ja ratkottiin yhdessä SWOT-analyysin pohjalta yhteistyön ja opetuksen vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia.

Kehittämispäivän kääntyessä iltapäivään Totti Karpela luennoi dialogista aggressiivisen henkilön kohtaamisessa, psyykkisestä itsepuolustuksesta ja puhejudosta. Vankilassa työskentelevät opettajat kohtaavat usein työssään haastavia tilanteita. Opetustilanteissa tulee eteen tilanteita, joita siviilipuolen opetuksessa harvemmin esiintyy, esimerkiksi aggressiot, uhka- ja konfliktitilanteet. Työn vaativuus stressaa. Koulutuspäivän yhtenä tavoitteena oli antaa työvälineitä näihin tilanteisiin ja niistä selviämiseen.